Федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации
имени Главного маршала авиации А.А. Новикова»
Федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации
имени Главного маршала авиации А.А. Новикова»
2018 №4(21)

 

МЕТОДЫ РАСЧЕТА ТРАЕКТОРИИ ДВИЖЕНИЯ ОБЪЕКТА В СИСТЕМАХ ОБНАРУЖЕНИЯ КОНФЛИКТНОЙ СИТУАЦИИ МЕЖДУ ВОЗДУШНЫМИ СУДАМИ

Чебыкин А.П., Соколовский А.А., Порядин А.А.

Санкт-Петербургский государственный университет гражданкой авиации

Аннотация. Рассмотрены основные концепции, применяемые в мировой авиационной практике для разработки систем обнаружения конфликтных ситуаций между воздушными судами. Проведен обзор трех базовых методов, используемых для определения предполагаемой траектории движения воздушного судна.

Ключевые слова: траектория полета; конфликтная ситуация; методы экстраполяции.

 

AN OBJECT TRAJECTORY ESTIMATION METHODS FOR AIRCRAFT CONFLICT DETECTING SYSTEMS

Chebykin A.P., Sokolovsky A.A., Poryadin A.A.

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. The article gives theoretical background to aircraft conflict detecting. General approaches for conflict alerting systems design are observed. There is description of three basic methods, widely used for aircraft trajectory forecasting.

Keywords: flight trajectory, conflict situation, extrapolation methods.

List of literature:

1.Concept of Operations for the Next Generation Air Transportation System, Version 2.0// Joint Planning and Development Office// June 13 2007.

  1. EUROCONTRO. ACAS Guide// December 2017.
  2. Honeywell Aerospace ACAS/TCAS Report// January 2007.
  3. Kuchar. J. K. Managing uncertainty in decision-aiding and alerting system design// In proceedings of 6th CNS/ATM Conference// 2001.
  4. Davstad, K. The Swedish STCA system. SAAB Technologies; // Advertising brochure; 2000.
  5. Bång Ola Norén. STCA – an aircraft conflict alert system, Final Thesis// April 2004.
  6. Shestakov I.N. The question about onboard and ground automated air-navigation procedures integration // Vestnik SPbGUGA, 2012, №1, p. 3-9

 

Определение сроков предупредительных замен функциональных элементов в технике транспортных систем

В.Г. Староселец, д.т.н., проф.

Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации

 

Аннотация. В статье рассматривается метод определения сроков предупредительных замен функциональных элементов в технике транспорта с целью предотвращения возрастания параметра потока отказов. Основное внимание уделено транспортным средствам, входящим в состав транспортных систем. При определении сроков предупредительных замен элементов обосновывается целесообразность таких замен с учетом условий эксплуатации транспортных средств, эксплуатационно-технических характеристик и экономических показателей.

Ключевые слова: техника транспорта, транспортные средства, функциональные элементы, предупредительные замены, целесообразность замен, сроки замен.

Definition of terms of preventive replacements of functional elements in the technique of transport systems

V.G. Staroselec

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation, Saint-Petersburg

Abstract. The article discusses the method for determining the timing of preventive replacements of functional elements in the technique of transport in order to prevent an increase in the failure rate parameter. The focus is on vehicles that are part of transport systems. When determining the terms of preventive replacement of elements, the expediency of such changes is justified taking into account the operating conditions of vehicles, operational and technical characteristics and economic indicators.

Keywords: transport equipment, vehicles, functional elements, preventive replacements, expediency of replacements, terms of replacements.

 

АНАЛИЗ ПОКАЗАТЕЛЕЙ КАЧЕСТВА И БЕЗОПАСНОСТИ ПОЛЕТОВ АВИАЦИОННОГО ПРЕДПРИЯТИЯ

 

Д. М. Мельник,

Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации,

 

Аннотация. Современные методы ведения производственной деятельности в авиационных предприятиях, основанные на международных стандартах качества ИСО серии 9000, предполагают принятие управленческих решений, основанных на объективных свидетельствах. Важным фрагментом таких моделей является установление в авиационном предприятии измеримых показателей. В статье описан  метод главных компонент, определяющий важность тех или иных показателей и тенденцию изменения их значений. Предлагается разделить показатели авиационного предприятия на две составляющие – показатели в области качества и показатели в области безопасности полетов, поскольку нормативными правовыми актами гражданской авиации РФ система управления качеством и система управления безопасности полетов предусмотрены как отдельные системы в авиационных предприятиях, осуществляющих коммерческие воздушные перевозки. С помощью метода главных компонент решаются вопросы по поиску и определению наиболее значимых показателей. На основании выбранных показателей построено обобщенное уравнение регрессии, показывающее зависимость показателей безопасности от показателей качества. Представленный метод анализа показателей в авиационном предприятии может оказать существенную поддержку в решении вопросов интеграции системы управления качеством и системы управления безопасности полетов.

Ключевые слова: качество, безопасность, показатели, авиационное, предприятие, анализ, регрессия, корреляционный, метод, главных, компонент.

 

ANALYSIS OF INDICATORS OF QUALITY AND SAFETY AVIATION ENTERPRISES

Annotation. Modern methods of conducting production activities in aviation enterprises, based on international quality standards of ISO 9000, suggesting management decisions based on objective evidence. An important fragment of such models is the establishment of measurable indicators in the aviation enterprise. The article describes the method of the main components that determines the importance of certain indicators and the trend of changing their values. It is proposed to divide the indicators of the aviation enterprise into two components-indicators in the field of quality and indicators in the field of safety, since the regulatory legal acts of civil aviation of the Russian Federation quality management system and safety management system are provided as separate systems in aviation enterprises engaged in commercial air transport. With the help of the principal components method, the issues of search and determination of the most significant indicators are solved. Based on the selected indicators, a generalized regression equation is constructed, showing the dependence of safety indicators on quality indicators. The presented method of analysis of indicators in the aviation enterprise can provide significant support in addressing the issues of integration of quality management system and safety management system.

Keywords: quality, safety, indicators, aviation, enterprise, analysis, regression, correlation, method, principal, component.

  

ПРЕДИКТОРЫ КОНФЛИКТНОГО ПОВЕДЕНИЯ АВИАЦИОННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ

О.В. Ариничева, к.т.н., А.В. Малишевский, к.т.н., доцент

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

 

Аннотация. Анализируются результаты исследований, в ходе которых были получены сведения об индивидуальных предпочтениях в выборе стратегии поведения в ситуации межличностного конфликта у профессиональных диспетчеров управления воздушным движением, студентов операторских специальностей (пилотов и диспетчеров) и студентов гуманитарных направлений обучения. Оценивается возможность использования IQ (как показателя уровня развития интеллекта) и агрессивность в качестве предикторов конфликтного поведения и выбора той или иной стратегии разрешения конфликтной ситуации. Намечены дальнейшие пути исследований.

Ключевые слова: конфликт, стратегия поведение в конфликте, коэффициент интеллекта,  агрессия.

 

PREDICTORS OF CONFLICT BEHAVIOR OF AVIATION PROFESSIONALS

  1. V. Arinicheva, A. V. Malishevskii

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

 

Abstract: The article analyzes the results of studies in which information was obtained about individual preferences in choosing a strategy of behavior in a situation of interpersonal conflict among professional air traffic controllers, students of operator specialties (pilots and dispatchers) and students of humanitarian areas of study. The possibility of using IQ (as an indicator of the level of intelligence) and aggressiveness as predictors of conflict behavior and the choice of a conflict resolution strategy. It is planned to further avenues of research.

Keywords: conflict, strategy behavior in conflict, intelligence quotient, aggression.

  

НЕЙРОКОМПЬЮТИНГ КАК ИНСТРУМЕНТ РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ МОДЕЛИРОВАНИЯ ОПЕРАТОРОВ АЭРОНАВИГАЦИОННЫХ СИСТЕМ

 

Крыжановский Г.А., д.т.н., профессор, Купин В.В., к.т.н., доцент,

Самойлов В.А, к.п.н., Шестаков И.Н., д.т.н, профессор,

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

 

Аннотация. Процесс профессиональной подготовки операторов транспортных систем заключается в формировании профессионально-мыслительной способности и затрагивает сложные процессы головного мозга по развитию семантических связей. Эти мыслительные процессы предлагается измерять с помощью электроэнцефалограмм головного мозга в процессе обучения на тренажёре и сравнивать их динамику с эталоном, полученным у инструктора-преподавателя. Предполагается, что имеется однозначная связь между параметрами измеряемых сигналов, количеством образующихся функциональных связей организма и компонентами вектора навыков. Функциональная схема механизмов формирования профессионально-мыслительных способностей обучаемого показывает очередность и взаимосвязи основных параметров деятельности мозга в процессе профподготовки и позволяет оценить ключевое значение мотивационной составляющей деятельности оператора аэронавигационной системы.

Ключевые слова. Профподготовка, обучение, оператор транспортных и аэронавигационных систем, мотивация, ЭЭГ, нейрокомпьютинг.

 

Neurocomputing as an instrument of air navigation systems
operators modeling problem solving

  1. A. Kryzhanovskii, V. V. Kupin, V. A. Samoilov, I. N. Shestakov

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation, Saint-Petersburg

Abstract. Transportation system operators’ training process concludes in professional thinking ability forming and refers to complicated brain process of semantic relations elaboration. It is suggested to measure the brain process by electroencephalogram when simulation training and comparing the electroencephalogram dynamic with master form relevant to instructor. It is assumed that there is a unique dependence between parameters of monitored signals, number of organism formed function relations and components of skills vector. Functional diagram of forming of trainee’s professional thinking ability demonstrates sequence and relationships of brain activity general parameters when training, and give the way to display importance of motivational component of air navigation systems operator activity.

Keywords: training, teaching, transportation and air navigation systems operator, motivation, electroencephalogram, neurocomputing.

 

АНАЛИЗ ЭКСПЛУАТАЦИОННО-ТЕХНИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИК НАЗЕМНОЙ СТАНЦИИ ВЕЩАТЕЛЬНОГО АВТОМАТИЧЕСКОГО ЗАВИСИМОГО НАБЛЮДЕНИЯ ПРИ ОБЕСПЕЧЕНИИ ПОЛЕТОВ В НИЖНЕМ ВОЗДУШНОМ ПРОСТРАНСТВЕ

Е. А. Рубцов, к.т.н.

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

А. С. Калинцев

Архангельский центр обслуживания воздушного движения

 

Аннотация. Первоначально при внедрении технологии вещательного автоматического зависимого наблюдения в Российской Федерации предполагалось применять две линии передачи данных: 1090ES для верхнего воздушного пространства и VDL-4 – для нижнего. С 2017 г., приказом Минтранса России №397 было установлено применение только одной линии 1090ES, поэтому целесообразно рассмотреть особенности данной линии при обеспечении полетов в нижнем воздушном пространстве. В статье рассматриваются методики анализа эксплуатационно-технических характеристик наземных станций АЗН-В: зоны действия и рабочей области. При расчете зоны действия учитываются параметры атмосферы, а также влияние закрытий, вызванных в том числе зданиями, расположенными в непосредственной близости от антенны. Представлена методика расчета рабочей области, учитывающая особенности линии 1090ES. 

Ключевые слова: безопасность полетов, АЗН-В, линия передачи данных, 1090ES, зона действия, рабочая область, нижнее воздушное пространство

PERFORMANCE SPECIFICATIONS ANALYSIS OF THE GROUND STATION OF AUTOMATIC DEPENDENT SURVEILLANCE BROADCAST WHEN PROVIDING FLIGHTS IN THE LOWER AIRSPACE

  1. A. Rubtsov

Saint-Petersburg state university of civil aviation

  1. S. Kalintsev

Arkhangelsk air traffic management center

Abstract. At the first stage of implementing the automatic dependent surveillance broadcast technology in the Russian Federation, there were supposed two data links: 1090ES for the upper airspace and VDL-4 for the lower airspace. Since 2017, the order of the Ministry of transport of Russia №397 established the use of only one link 1090ES, so it is advisable to consider the features of this link when providing flights in the lower airspace. The article considers methods of performance specifications analysis of the ADS-B ground station: coverage and effective range. When computing the coverage it takes into account the parameters of the atmosphere, as well as the impact of closures, which may be caused by buildings located nearby of the antenna. The method of effective range computing takes into account features of the line 1090ES.

Keywords: flight safety, ADS-B, data link, 1090ES, coverage, effective range, lower airspace

 

НЕКОТОРЫЕ ПРОБЛЕМЫ БЕЗОПАСНОСТИ И ЗДОРОВЬЯ ПАССАЖИРОВ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ СВЕТОДИОДНОГО ОСВЕЩЕНИЯ В САЛОНАХ ЛА И НА РАБОЧИХ МЕСТАХ ДИСПЕТЧЕРОВ И ЭКИПАЖА

 

Ю. К. Старцев

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

Аннотация: Проведен анализ публикаций и литературных данных по теме биологического воздействия светодиодного освещения на организм человека, обобщены результаты, имеющие отношение к гражданской авиации. Нормируемые характеристики искусственного освещения в гражданской авиации, в особенности наиболее опасного излучения светодиодов белого света в диапазоне дли волн 440…460 нм, пока еще не соответствуют реальным биологическим потребностям человеческого организма. В целях исключения рисков поражения глаз целесообразно исключить применение синего света для освещения рабочих зон операторов и пассажирских салонов, а для обеспечения безопасности необходимо применять сертифицированные источники с биологически адекватным спектром света.

Ключевые слова: техническое обслуживание авиатехники, безопасность полетов, светобиологическая безопасность, светодиоды, спектр излучения

 

SOME PROBLEMS OF THE SAFETY AND HEALTH OF PASSENGERS IN THE CABIN OF AIRCRAFTS, AND CREW MANAGERS AT THEIR WORKPLACES WHEN USING LED LIGHTING

Yu. K. Startsev

Saint-Petersburg State University of civil aviation

Abstract. The analysis of the publications and literature data on the topic of biological effects of lighting on human body, summarized the results of relevance to civil aviation. Rationed characteristics of artificial lighting in civil aviation, especially the most dangerous radiation in the range of white light LEDs for waves 440 … 460 nm, still do not correspond to the real needs of human biological of the organism. In order to avoid risks hitting the eye it is advisable to exclude the application of blue light for illumination of the working zone operators and passenger compartments, and for security you must use certified sources to biologically adequate spectrum of light.

Keywords: aircraft maintenance, flight safety, security, lightbiology, spectrum LED.

 

Влияние нестационарных воздушных потоков на остаточные напряжения элементов конструкции воздушных судов, возникших в процессе изготовления, эксплуатации и восстановительного ремонта

 

Д.А.Иванов, к.т.н., доц., А.А. Колосков, В.С. Зюкин

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

 

Аннотация.  В данной статье  представлены результаты исследования влияния  нестационарных воздушных потоков на остаточные напряжения в элементах конструкции авиационной техники.

Ключевые слова: остаточные напряжения, элементы конструкции воздушных судов, воздушный поток.

 

Influence of nonstationary air flow on the residual stresses of the elements of the construction of the air vessels, which arose in the manufacturing process, operation and the reconditioning

D.A. Ivanov, A.A. Koloskov, V.S. Zukin

St. Petersburg state university of civil aviation, Saint Petersburg

Abstract. This article presents the results of investigating the influence of nonstationary air flow on the residual stresses in the elements of the construction of aviation equipment.

Keywords: residual stresses, the elements of the construction of air vessels, the air flow.

 

Разработка математической моДЕЛИ области нахождения ВС дО И ПОСЛЕ ОТКАЗА СИСТЕМЫ СПУТНИКОВОЙ НАВИГАЦИИ (СНС)

 

Е.И. Григорьева

Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации

 

Аннотация. В статье описаналгоритм определения вероятности нахождения ВС в любой точке в области границ обнаружения ВС с помощью построения огибающих семейства кривых вокруг спрямленной траектории одного воздушного судна до и после отказа системы спутниковой навигации (СНС).Построены области определения местоположения воздушного судна ВС, которой принадлежат все возможные траектории полетов ВС по наикратчайшим маршрутам.

Ключевые слова: помехи, надежность, сигнал, интегрированная инерциально-спутниковая система.

 

DEVELOPING A MATHEMATICAL MODEL OF THE REGION FINDING THE AIRCRAFT BEFORE AND AFTER THE FAILURE OF SATELLITE NAVIGATION SYSTEMS (SNS)

E.I. Grigoreva

St. Petersburg state University of civil aviation

Abstract. This article describes the algorithm for determining the probability of finding the aircraft in any point in the field, limits of detection of the aircraft (VS) by constructing the envelope of the family of curves around the direct path of one of the aircraft before and after the failure of a satellite navigation system (SNS).Areas for determining the location of the aircraft, which belong to all possible trajectories of flights of the aircraft on the shortest routes, are constructed.

Keywords: interference, reliability, signal, integrated inertial satellite system.

 

ПОДхоД К СОВЕРШЕНСТВОВАНИЮ методОВ обучения пилота навыкам взаимодействия в экипаже

 

С.Г. Лобарь, к.т.н., П.Г. Мягкова, М.В. Пашков

Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации

 

Аннотация. В статье представлен подход к совершенствованию деятельности инструктора тренажера по оценке и управлению процессом формирования профессиональных навыков и умений пилота самолета Airbus 320. Рассмотрены перспективные направления по совершенствованию навыков взаимоконтроля работы пилотов, распределения и переключения внимания, взаимодействия в экипаже.

Ключевые слова: безопасность полетов, методика тренажерной подготовки, навыки взаимодействия в экипаже, бихевиористская теория обучения.

 

APPROACH TO IMPROVEMENT OF METHODS OF TRAINING OF THE PILOT

IN SKILLS OF INTERACTION IN CREW

S.G. Lobar, P.G. Miagkova, M.V. Pashkov

 

Abstract. Approach to improvement of activity of the instructor of the simulator for assessment and management of process of formation of professional skills and abilities of the pilot of the Airbus 320 plane is presented in article. The perspective directions on improvement of skills of mutually control of work of pilots, distributions and switchings of attention, interaction in crew.

Keywords: safety of flights, a technique of training preparation, skills of interaction in crew, the behaviouristic theory of training.

 


WordPress Lessons