Федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации
имени Главного маршала авиации А.А. Новикова»
Федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации
имени Главного маршала авиации А.А. Новикова»
2017 №2 (15)

Е.А. Куклев, д.т.н., проф., А.Б. Байрамов, к.т.н., Г. М. Петухов

КЛАСТЕРНАЯ СТРУКТУРИЗАЦИЯ БАЗ ДАННЫХ ОБ АКТИВНОСТИ ВУЛКАНОВ  В РАЙОНАХ ПОЛЕТОВ ВОЗДУШНЫХ СУДОВ ДЛЯ ОБЕПЕЧЕНИЯ МИНИМУМА РИСКОВ ВОЗНИКНОВЕНИЯ ОПАСНЫХ СИТУАЦИЙ

Предложена структура баз данных с параметрами угроз безопасности полетов воздушных судов в зонах регулярных и туристических маршрутов в близи очагов вулканической деятельности.

Ключевые слова: вулканический пепел, риск, физических контактов воздушных судов с продуктами извержения вулканов.

RISK-ANALISIS INCIDENTS WITH AIRCRAFT INTO VOLCANIC ASH CLOUD

E.A. Kuklev, A.B. Bayramov, G.M. Petukhov

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. There are analyzed situations of the known incidents with aircraft, witch was located into the volcanic ash clouds. Methods of reduce the risk of damage of the aircraft in danger conditions with volcanic ash are considered.

Key words: safety, risk, volcanic ash.

 

Г.В. Коваленко , И.С. Муравьев , С.Г. Нуждин

АНАЛИЗ СОСТОЯНИЯ АВАРИЙНОСТИ СОВРЕМЕННОЙ АВИАЦИИ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

Дополнительные возможности системы «экипаж – воздушное судно – внешняя среда», привнесенные автоматикой, привели к возникновению трудностей в функционировании подсистемы «экипаж – воздушное судно». В частности, появились сложности в переработке информации внутрикабинного пространства, увеличилась «дистанция» между пилотом и управляемыми им органами. В статье рассмотрены причины возникновения этих сложностей в эксплуатации современных воздушных судов и, как следствие, авиационных происшествий и инцидентов.

Ключевые слова: авиационное происшествие и инцидент, автоматизированное воздушное судно, анализ безопасности полетов, человеческий фактор.

 

ABOUT ANALYSIS OF MODERN AVIATION ACCIDENT RATE STATE IN RUSSIAN FEDERATION

  1. V. Kovalenko , I. S. Muravyev , S. G. Nuzhdin

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation

344 Center of Battlefield Training and Retraining  air staff Army Aviation. Torzhok

18 Brigade of Army Aviation. Khabarovsk

Abstract. Additional system “crew – aircraft – external environment” capabilities introduced automatics have given difficulties in the subsystem “crew – aircraft” functioning. In particular, flight crew cockpit space information processing difficulties have appeared. Also distance have increased between pilots and operating controls. Reasons of appearance flight operation modern aircraft difficulties and aviation incidents have been considered in the article.

Keywords: aviation incident, automated aircraft, flights safety analysis, human-factor

 

Г.В. Коваленко, А.В. Маренков Е.А. Сеножацкий

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ПОДГОТОВКИ ЛЕТНОГО СОСТАВА УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ ГРАЖДАНСКОЙ   АВИАЦИИ С ПРИМЕНЕНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

В статье рассмотрены основные элементы образовательного процесса. Отдельное внимание уделялось организации учебного процесса в высших авиационных учебных заведениях, процесс подготовки пилота был проанализирован с точки зрения применения основных форм обучения. На основе анализа положительных и отрицательных сторон существующей формы обучения пилотов в ВУЗе было показано положительное влияние применения информационных технологий. На основе требований авиакомпании «Аэрофлот» было проведено тестирование студентов-пилотов выпускных курсов, с целью выявления несоответствий требованиям авиакомпании к соискателям. Для оптимизации процесса подготовки студентов к трудоустройству в авиакомпании был разработан обучающий интернет-портал. Сделаны выводы о потенциальных возможностях дальнейшего совершенствования и использования образовательного портала, а так же о его эффективности в настоящее время.

Ключевые слова: обучение, профессиональная подготовка, пилот, информационные технологии, электронное обучение, авиация, безопасность полетов.

 

IMPROVEMENT OF EDUCATIONAL MODEL FOR FLIGHT PERSONNEL CIVIL AVIATION INSTITUTIONS WITH INFORMATION TECHNOLOGIES USAGE

  1. Kovalenko , A. Marenkov , Е. Senozhatsky

 Saint-Petersburg State University of Civil Aviation

PJSC Aeroflot – Russian Airlines 

This article covers the most necessary elements of educational process. Special attention was directed to organization of studying process in higher aviation institutions. Process of pilots education was analyzed to determine the main form of education. Full-time education was confirmed as a main for the most of specializations, based on quiz organized among cadets and students. Analysis of advantages and disadvantages of main pilots education forms in academy showed success of information technologies utilization in the studying process. International statistics of e-education usage confirms perspectives of this education form in future. Special quiz based on Aeroflot demand was executed among pre-graduated students (specialization – pilot) to find a knowledge level discrepancy between the employee and airline requirements.

Keywords: education, professional training, pilot, information technologies, E-education, aviation, flight safety.

 

Афанасьева Ю.С., Богаткин О.Г. к.г.н. проф., Викснин И.И.

ОЦЕНКА МЕТЕОРОЛОГИЧЕСКИХ РИСКОВ ДЛЯ АВИАЦИИ С ПОМОЩЬЮ ПРОГРАММНЫХ СРЕДСТВ

Рассматриваются вопросы учета метеорологических рисков для обеспечения безопасности выполнения полетов. Представлено программное решение для расчета метеорисков.

Ключевые слова: метеорологические риски, опасные явления погоды

 

ASSESSMENT OF METEOROLOGICAL RISKS IN CIVIL AVIATION WITH A HELP OF TECHNICAL FACILITIES

Y.S.Afanasieva, O.G.Bogatkin, I.I.Viksnin

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

Russian State Hydrometeorological University

Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics

Annotation. This article studies a challenge of meteorological risks consideration for providing flight safety. Software solution for calculating meteorological risks is presented.

Keywords: meteorological risks, adverse weather.

 

Ю.Ю. Михальчевский, к.т.н., доцент, О.В. Ариничева, к.т.н., Н.Э. Конашевич, А.Е. Лукиенко

УТОЧНЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ВАЖНЫХ КАЧЕСТВ ПИЛОТА В ХОДЕ ЭКСПЕРИМЕНТОВ, ПРОВЕДЕННЫХ НА ТРЕНАЖЁРЕ САМОЛЁТА CESSNA-172S

В статье исследованы результаты экспериментов, которые были проведены в 2015 и 2016 годах со студентами Университета гражданской авиации по определению профессионально важных качеств пилота на тренажёре самолёта Cessna-172S.

Ключевые слова: профессионально важные качества пилота, нервно-психическая устойчивость, коэффициент интеллекта (IQ).

 

SPECIFICATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF THE PILOT, DURING THE EXPERIMENTS MADE ON THE EXERCISE MACHINE OF THE CESSNA-172S

Yu. Yu. Mikhalchevskii, O. V. Arinicheva, N. Uh. Konashevich, E. A. Lukienko

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. In the article the results of experiments which were made in 2015 and 2016 with students of University of Civil Aviation by definition of professionally important qualities of the pilot on the Cessna-172S plane exercise machine are investigated.

Keywords: professionally important qualities of the pilot, mental stability, intelligence

 

Арбузов В.И., д.ф.-м.н., профессор, Гусев В.Г., к.т.н.

летно-технические характеристики пассажирских самолетов для местных воздушных линий. Достоинства и недостатки самолетов однофюзеляжной схемы

Представлены летно-технические характеристики, отличительные особенности и преимущества самолетов классической одно-фюзеляжной схемы, предназначенных для перевозки пассажиров на местных воздушных линях. Выполнен сравнительный анализ таких воздушных судов на основе показателя топливной эффективности. Систематизированы недостатки, свойственные самолетам одно-фюзеляжной схемы. Отмечены факторы, снижающие уровень безопасности их полетов.

Ключевые слова: пассажирские самолеты, местные воздушные линии, одно- и двух-фюзеляжная схемы компоновки, крыло, фюзеляж, шасси, силовая установка, пассажировместимость, безопасность полетов.

 

characteristics of passenger aircrafts FOR LOCAL AIR LINES.

MERITS AND SHORTCOMINGS

OF AIRCRAFTS OF SINGLE-FUSELAGE SCHEME

Arbuzov V.I., Dr.Sci., Professor,

Gusev V.G., Ph.D.

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation

The paper presents flight-technical characteristics, distinctive features and merits of passenger aircrafts of a classical single-fuselage scheme dedicated for local air lines. A comparative analysis of aircrafts on the basis of fuel efficiency it submitted. The shortcomings of aircrafts of the single-fuselage scheme are systematized. Factors that reduce the level of their flight safety are noted.

Keywords: passenger aircrafts, local air lines, single- and two-fuselage lay-outs, wing, fuselage, landing gear, power plant, passenger capacity, flight safety.

  

Крыжановский Г.А., докт. техн. наук, проф., Купин В.В., канд. техн. наук, доц.

ОБОСНОВАНИЕ СПОСОБА ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЙ ОЦЕНКИ МОТИВАЦИОННОЙ ГОТОВНОСТИ ОПЕРАТОРА ПРИ РЕШЕНИИ ЗАДАЧ УПРАВЛЕНИЯ ВОЗДУШНЫМ ДВИЖЕНИЕМ

В статье представлено дальнейшее развитие подхода оценки мотивационной готовности субъекта на основе оценки характеристик его ситуационной осведомленности в целях повышения качества практической и тренажерной подготовки диспетчеров УВД и реализации функции поддержки принятия решения в автоматизированных системах УВД.

Ключевые слова: управление воздушным движением, мотивационная готовность, ситуационная осведомленность, модель, переработка информации, оперативное мышление, психическая регуляция.

 

THE METHOD OF OPERATOR MOTIVATION READINESS EXPERIMENTAL ASSESSMENT STUDY FOR AIR TRAFFIC CONTROL PROBLEM SOLVING

  1. A. Kryzhanovskii, V. V. Kupin

Saint-Petersburg State University of Civil Aviation, Saint-Petersburg

Abstract. The further development of individual motivation readiness assessment approach based on situation awareness behavior evaluation is presented. The approach application field is air traffic controller training and decision support tools in automation system of air traffic control.

Keywords: air traffic control, motivation readiness, situation awareness, model, information processing, short-term thinking, psychical regulation

 

Д.А.ЗАТУЧНЫЙ

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ВЫСОТЫ МЕТЕОРОЛОГИЧЕСКОГО РАДИОЗОНДА МЕТОДОМ ОТНОСИТЕЛЬНЫХ НАВИГАЦИОННЫХ ОПРЕДЕЛЕНИЙ

В статье приведён метод определения высоты метеорологического радиозонда методом относительных навигационных определений. Рассмотрены две модификации этого метода. Рассмотрен усовершенствованный метод относительных навигационных определений, заключающийся в отсутствии необходимости точной геодезической привязки контрольной станции, существенно расширяющим область применения метода. Суть каждого из метода подтверждается графическим материалом.

Ключевые слова: высота, метеорологический радиозонд, точка координации, контрольная станция.

 

DETERMINATION OF METEOROLOGICAL RADIOSONDE’S HEIGHT BY METHOD CONCERNING NAVIGATION DEFINITIONS

Zatuchny D.A.

Moscow state technical university of civil aviation,

The article contains the method for determining the height of the meteorological radiosonde relative navigation method definitions. Two versions of this method are considered. Considered an improved method of relative navigation determinations is the lack of need for accurate geodetic reference station control, significantly expanding the scope of the method. The essence of each of the method is confirmed by the graphic material.

Keywords: height, meteorological radiosonde, coordination point, the control station.

 

А.Н. Вдовин, к.т.н. В.И. Алешин

РАЗРАБОТКА РЕКОМЕНДАЦИЙ ПО МЕТОДИКЕ ОЦЕНКИ
ОЖИДАЕМОГО КОЛИЧЕСТВА ПОТЕНЦИАЛЬНО-КОНФЛИКТНЫХ СИТУАЦИЙ В ЗОНЕ ОТВЕТСТВЕННОСТИ МОСКОВСКОГО  РАЙОННОГО ДИСПЕТЧЕРСКОГО ЦЕНТРА

Работа посвящена усовершенствованию методики оценки ожидаемого количества потенциально-конфликтных ситуаций (ПКС) в точках схождения и пересечения маршрутов обслуживания воздушного движения. Проведен анализ влияния количества используемых эшелонов полета и интенсивности потоков воздушного движения на коэффициент неравномерности распределения ПКС по эшелонам полета. Разработаны рекомендации по выбору значений коэффициента неравномерности распределения ПКС по эшелонам полета для оценки ожидаемого количества ПКС в зоне ответственности Московского районного диспетчерского центра.

Ключевые слова: потенциально-конфликтная ситуация (ПКС), коэффициент неравномерности распределения ПКС по эшелонам полета, ожидаемое количество ПКС.

 

METHODOLOGY DEVELOPMENT RECOMMENDATIONS FOR ASSESSMENT OF EXPECTED NUMBER OF POTENTIALLY CONFLICTING SITUATIONS IN THE AREA OF MOSCOW EN-ROUTE ATC CENTRE

A.N. Vdovin, V.I. Aleshin

Higher Air-navigation School at Saint-Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract:  This article presents a methodology improvement for the assessment of expected number of potentially conflicting situations in the converging and crossing points of ATC routes. In this paper we analyze how the number of available flight levels and air traffic intensity flows may affect the irregularity coefficient for potentially conflicting situations (PCS) distribution. Recommendations are formulated for the choice of the irregularity coefficient for PCS distribution in order to evaluate the expected number of PCS in the area of Moscow en-route ATC centre.

Key words: potentially conflicting situations (PCS), irregularity coefficient for potentially conflicting situations distribution at flight levels, expected number of PCSs.

 

А. В. Алёшин, В. И. Алёшин, к.т.н., А. Г. Антончик, С. Г. Пятко, д.т.н.

ИНТЕРАКТИВНАЯ ПАРАМЕТРИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ЭКВИВАЛЕНТНОЙ ИМИТАЦИОННОЙ МОДЕЛИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ АВИАЦИОННОГО ДИСПЕТЧЕРА ПРИ ФОРМИРОВАНИИ ОЧЕРЁДНОСТИ
И ИНТЕРВАЛОВ ЗАХОДА НА ПОСАДКУ

С целью оценки эффективности организации управления потоком прилетающих воздушных судов в районе аэродрома предлагается методика интерактивной идентификации параметров эквивалентной имитационной модели деятельности авиационного диспетчера при формировании очередности и интервалов захода на посадку.

Ключевые слова: управление потоком прилетающих воздушных судов, математическое моделирование, идентификация.

 

INTERACTIVE PARAMETER IDENTIFICATION OF THE EQUIVALENT SIMULATION MODELS OF ACTIVITIES OF AIR TRAFFIC CONTROLLER IN FORMATION OF THE ORDER AND SPACING OF LANDING

A.V. Aleshin, V.I. Aleshin, A.G. Antonchik, Pyatko S.G.

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. To measure the effectiveness of the organization of air traffic control in the terminal area is proposed interactive methods of identification of parameters of equivalent simulation models of activities of air traffic controller in formation of the order and spacing of landing.

Key words: air traffic control, mathematical modeling, simulation, identification.

 

А.А. Порядин

ОРГАНИЗАЦИЯ ПОТОКОВ ВОЗДУШНОГО ДВИЖЕНИЯ В ВОЗДУШНОМ ПРОСТРАНСТВЕ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ЗОНАЛЬНОЙ НАВИГАЦИИ

Обозначены и рассмотрены проблемы планирования и управления воздушным движением, а также намечены пути их решения посредством организации потоков воздушных судов. Предложен метод регулирования потока воздушных судов с использованием зональной навигации.

Ключевые слова: сложная воздушная обстановка; отклонение от плана полета; метод ускорения потоков воздушных судов; суточный план.

 

AIR TRAFFIC FLOW MANAGEMENT INTO THE AIRSPACE WITH USING AREA NAVIGATION

Poryadin A.A.

 St. Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. Problems of the planning and air traffic control were described and considered, as well as ways to solve it through the air traffic flow management methods. The air traffic flow regulation method, based on principles with using area navigation, was suggested.

Keywords: complex air situation; deviation from the flight plan; accelerating aircraft flow method; daily plan.

 

В.С. Должанкин, к.т.н., проф., А.Б. Байрамов, к.т.н., А.В. Гаврилова, к.т.н.

Теоретические и экспериментальные обоснования очистки отработанных авиационных масел

Рассматриваются различные способы очистки отработанных авиационных масел. Оцениваются достоинства и ограничения в применении физических, физико-химических, химических и комбинированных способов очистки. Приведены результаты анализа литературный источников и выполненных предварительных исследований структуры и дисперсности загрязнений, образующихся в масле в процессе работы авиационных двигателей.

Ключевые слова: масло, примеси, очистка, промывка, фильтрация, коагуляция.

 

THEORETICAL AND EXPERIMENTAL STUDY OF PURIFICATION OF SPENT AVIATION OILS

V.S. Dolzhankin,

Siberian University of Consumer Cooperation, Omsk

A.B. Bayramov, A.V. Gavrilova

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

Abstract. Various methods of purification of spent aviation oils is discussed. Advantages and limitations of use the physical combined ways of treatment is considered. Analysis of literature and preliminary studies of the structure and dispersion of contaminants have been formed by the nature of aircraft engine process.

Key words: oil, impurities purification, filtration.

 

WordPress Lessons